Citronbiskvier

Halloj!
 
Länge sen jag blogga ordentligt, har haft fullt upp med skolan och allt. Detta är även mitt första tidsinställda inlägg! För ungefär nu kommer jag förmodligen vara på läger i Eskilstuna med Svenska Kyrkans Unga. 
Det har varit mycket att tänka just nu bland annat mitt UF-företag som jag ska driva nästa år. Självklart ska jag ha ett bakföretag, så just nu kommer jag testa baka olika bakverk för att komma fram till vilket utbud jag ska sälja nästa år i mitt företag. 


Förra helgen bakade jag Citronbiskvier, för att testa om biskvier är svårt eller lätt att baka. Biskivier är något som jag tycker är gott men ibland kan biskvier bli väldigt maffiga. Därför tänkte jag testa att baka Citronbiskvier för att citron i bakverk ofta blir fräschare. Jag rekomenderar er som vill ha en fräschare, uppfriskande version av den vanliga biskvien att baka Citronbiskvier. Jag personligen tyckte att biskvier var både roligt, ganska lätt och utvecklande att göra. Citronbiskvierna blev så sjukt goda att jag defenitivt kommer baka dem flera gånger.  
 
 
Receptet är hämtat från denna härliga blogg
 
Botten:
250 g mandelmassa
0,5 dl socker
1 stor äggvita

Fyllning:
200 g smör
2,5 dl florsocker
Citronskal finrivet från 2 citroner
3 msk färskpressad citronjuice

Topping:
200 g vit choklad

Gör såhär :

Sätt ugnen på 175 grader.
Riv mandelmassan och blanda med socker och äggvita. Rör ihop till en jämn smet.
Fyll en spritspåse med smeten och spritsa ut runda bottnar, lite större än en femkrona, på en plåt täckt med bakplåtspapper.
Grädda i 8-10 minuter. Vänta i ca 10 minuter och lossa sedan bottnarna från plåten och låt dem svalna på ett bakgaller.

Vispa smöret krämigt (gärna i 5-10 minuter) och ha i florsockret, lite i taget under tiden.
Ha i citronskalet, citronjuice och blanda tills det är födelat jämt i smörkrämen. 
Bred krämen toppigt på den platta sidan av de avsvalnade bottnarna.
Ställ biskvierna i frysen tills de stelnat helt.

Hacka chokladen och smält den över ett vattenbad, tänk på att chokladen lätt bränns så håll koll på chokladen. Håll upp chokladen i en skål och låt svalna något.
Ta ut biskvierna från frysen.
Doppa topparna på biskvierna i den smälta chokladen. 
Låt biskvierna stelna något i rumstempratur och ställ de sedan i kylen.  

 

 

Kram Suzanne 

Kommentera här: