Födelsedagstårta!

Halloj!
 
På måndag så fyller min lillebror 12 år och efter önskemål har jag bakat en täckt tårta. Det är andra gången jag bakar en tårta som är täckt med sugarpaste. Denna gång har jag köpt sugarpasten inte gjort den själv vilket gjorde att det blev ett mycket bättre resultat. Tårta är inte direkt det jag tyckt är roligast att baka men det är en stor utmaning att lyckas med tårta. Kanske därför jag inte gör det så ofta för mitt tålamod när jag misslyckas är inte på topp och blir oftast skit arg... Men efter idag så tror jag verkligen att jag kommer göra flera tårtor för de gick defentivt över förväntan. Inte alls lika svårt att täcka en tårta med sugarpaste om man har rätt material. 
Sen kanske tårta inte är den bästa men jag är så sjukt nöjd med den och att den inte rasade ihop eller blev konstig. Allt gick som planerat!
Födelsedagsbarnet blev också jätte nöjd med tårtan och älskade sugarpasten. Jag lär i alla fall få göra fler tårtor till kommande födelsedagar och andra event. Dock är inte min fmailj så tårtglada då jag personlig tycker tårta är jätte mäktigt och man blir stoppmätt direkt.
Denna tårta är fylld med chokladsmörkräm, jordgubbar och vaniljkräm, den är även spacklad med chokladsmörkrämen. Sugarpasten är köpt på panduro och botten är en tre lika delar botten.
Jag skulle gjort egen vaniljkräm men den tjockna inte som den skulle när jag hade i vispad grädde så det blev Ekströms Marsan kokvarianten men vem använder inte halvfabrikat ibland och dessutom så är den ju så god. Chokladsmörkrämen kommer jag deffentivt använda igen till att spackla tårtor med, jätte lätt hanterlig och god. 
Jag tycker dock att det var svårt att få ut sockerpastan så den blev jätte tunn, man behövde verkligen ta i för att kavla den tunn, som tur vad så har jag en snäll mamma som hjälpte till att kavla. Jag älskar också den klara färgen som sockerpastan hade, jätte cool grön färg och den höll verkligen färgen när man kavlade ut den. 
För att få prickarna så blandade jag ljus och mörkgrön sugarpast eoch den kavlade ut den. 
 
Så om ni vill ha tårta till födelsedagen eller något annat event kan ni alltid kontakta mig några veckor innan om ni inte vill köpa tårta eller bakverk. Kan rekomendera att hemmagjord tårta och bakverk är mycket godare än den man köper i affären.
Dock är jag inte ett proffs men huvudsaken är ju att bakverken och tårtorna blir super god!
 
 
Och så en enorm bildbomb
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Kramar från Suzanne
 

Kommentera här: