Äppelkaka

Hej! 

Idag blev det lite fredagbakning för att få lite terapi för själen och för att glömma den träningsvärk jag har efter gårdagen träningspass.Äppelkaka är en av mina personliga favoriter när man pratar om "mjuka kakor med bär/frukt". Min familj har även ett äppelträd på trädgården så äppelkaka och äppelpaj är något som jag ofta bakar på sommarhalvåret. Jag bakade även denna äppelkaka för några veckor sen när jag hade ledarutbildning då den blev väldigt uppskattad.
Enligt mig är det här det bästa receptet och den godaste äppelkakan som finns!
 
 
Här kommer receptet :
 
Ingredienser :
3 - 4 äpplen
3 - 4 msk socker
1 msk kanel 
ca 1 msk vaniljsocker 

150 g smör, rumsvarmt
2 dl socker
3 ägg
3 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1/2 dl mjölk 
 
Gör såhär :

Sätt ungnen på 175 grader och klä en springform med bakplåtspapper.
Skala och skär äpplena i bitar.
Blanda socker, kanel och vaniljsockret i en skål och vänd ner äppelbitarna i blandningen.
Låt äppelblandingen stå och marinera medan du gör kakan.
(Äppelbladningen kan göras några timmar innan du bakar själva kakan)
 
Vispa smör och socker tills det blir fluffigt.
Tillsätt äggen, ett i taget och vispa till en slät smet.
Vänd ner mjölet och bakpulvret i äggsmeten.
Rör tillsist i mjölken. 
Häll smeten i den bakplåtsklädda formen.
Fördela äppelbitarna ovanpå smeten och häll över vätskan som blivit av äpplena. 
Grädda kakan i ugnen ca 40-50 minuter. 
 
 
Det går även att göra en florsockerglasyr och häll över när kakan har svalnat. (Bild 9)
 
Florsockerglasyr :
Florsocker 
Vatten 
 
Blanda och testa dig fram tills du fått en bra konsistens på glasyren. 
Häll glasyren över kakan. 
Tips: Ha bara i några droppar vatten i florsockret. 
Man kan även ha i karamellfärg om man vill
 
 
Ha en trevlig helg!

Kramar Suzanne
 
 
(Bild från min Instagram) 
 


 
 

Kommentera här: