Småkakor

Halloj!
 
Igår kväll blev det lite spontanbakning genom att jag bläddrat genom alla bakböcker jag har för att leta efter nya recept till min bakgrupp. Efter mycket beslutsångest blev det två sorters småkakor som jag aldrig bakat förut, Snöchokladkakor och Kokostoppar. Småkakorna som jag bakade fick inte ätas av min familj vilket blev en smått besvikelse, utan dem ska sälja imorgon i kyrkan och genom det bidra jag till Fastekampanjen - Allt för att utrota hungern som just nu pågår.
Men det bev fortfarnade en del smakprov på de kakor som inte såg "helt okej" ut. 
Tänkte även dela med mig av recepten till dessa två småkakor. Recepten tyckte jag var lätta och roliga att göra men det blev också jätte goda kakor. Småkakor i allmänhet tycker jag är roligt att baka och en jätte bra kaksort att ge bort i present eller julklapp.

 
Snöchokladkakor 

125 g smör, rumsvarmt 
1 dl farinsocker
2 1/2 dl vetemjöl
1/2 dl kakao
1 1/2 tsk vaniljsocker
1 tsk bakpulver 
 
1/2 dl strösocker
1/2 dl florsocker 
 
Gör så här :
Sätt ugnen på 175 grader och klä två plåtar med bakplåtspapper.
Vispa smör och farinsocker fluffigt. 
Blanda vetemjöl, kakao, vaniljsocker och bakpulver, blanda sedan ner det i smöret. 
Vispa först ihop degen med elvisp och ta sedan upp degen ur skålen och knåd aihop till en smidig och fat deg. 
Forma degen till en rulle och skär i bitar. Rulla bitarna till bollar. 
Lägg dem kallt i ca 20 minuter i kylskåpet. 
Lägg strösocker i en skål eller djuptallrik och florsockret i en annan. 
Ta ut bollarna ur kylskåpet och rulla dem först i strösockret och sedan i florsockret. 
Lägg dem sedan på plåten och grädda mitt i ugnen i ca 12-15 minuter tills kakorna krackelerat. 
Låt kakorna svalna på plåten  en stund innan du flyttar på dem. 
 
 
 
 
 
Kokostoppar
 
50 g smör
2 ägg
1 1/2 dl socker
200 g riven kokos 
Karamellfärg (frivilligt)
 
Gör så här :
Sätt ugnen på 175 grader och klä två plåtar med bakplåtspapper. 
Smält smöret och låt det svalna.
Vispa ägg och socker pösigt.
Blanda ner kokosen, smöret och karamellfärgen i äggsmeten.
(Karamellfärgen är frivillig om man vill ha någon speciell färg på sina toppar, jag hade i några droppar grön färg)
Låt smeten stå och svälla en stund.
Klicka ut smeten/forma med fingrarna på plåtarna och grädda mitt i ugnen i ca 12 minuter, tills topparna fått färg. 
Låt topparna svalna en stund på plåten innan du flyttar dem. 


Ps. Det bästa med kokostopparna är att dem är glutenfria och kan göras mjölkfria genom att istället använda mjölkfritt smör. 
 
 
 
 
 Ha en fortsatt trevlig helg!
Kramar från Suzanne
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentera här: