Citron och marängpaj!

Hej!
 
Idag är det min pappas födelsedag och därför har jag efter önskemål bakat Citron och marängpaj. Dock så åt vi den igår kväll.En helt underbar dessert. Det är en blanding av sura citronen och den söta marängen som gör den alldelles perfekt i både sötma och surhet. En helt underbar balans, en dessert för dem som inte gillar det allt för söta. Det är första gången som ajg får dem helt perfekta, eller enligt mig i alla fall. Det enda jag är missnöjd med är att min lemoncurd blev nästan som gele för jag hade i ett extra gelentinblad eftersom lemoncurdne inte brukar stelna med den mängden som står i receptet. Men pajen blev sjukt god och blev perfekt att baka den i portionspajer. Receptet är hämtat härifrån.

Detta recept är inte något jag rekommenderar till nybörjare eller de som lätt blir arga när det inte går som det står i receptet. Det är en konst att t ex lyckas få pajskalet lagomt tjockt eller att få till så att lemoncurden tjocknar. Men jag älskar att göra avancderade bakverk så denna paj är precis något i min smak även fast det inte alla gånger blivit perfekt... men det är sånt man får ta. Ingen kan vara proffs från början och övning ger färdighet.
Jag älskar utmaningar och baka saker för första gången. Men huvudsaken är alltid att pajen blir god och det har jag aldrig misslyckats med men utseendet går det inte alltid lika bra med.  
Jag rekomenderar att göra Lemoncurden någon dag innan så att den verkligen hinner stelna i kylen. Man kan även behöva vara två när man bakar denna paj, helst under marängdelen.
 
 
Citron och marängpaj
Ingredienser :
150 gram smör, kallt
4 dl vetemjöl
0,5 dl florsocker
1 ägg

3 citroner, skal + saft
0,75 dl socker
200 gram smör
6 ägg
0,75 dl socker
2 stgelantinblad

3 st äggvitor
1 nypa salt
2 dl socker
0,5 dl vatten

Gör såhär :
Ny ihop tärnat, kallt smör med vetemjöl och florsocker till en smulig massa.
Tillsätt ägget och blanda nsabbt ihop det till en deg, överarbeta den inte.
Lägg degen i en platspåse och låt den vila i kylen i ca 30 minuter.
Sätt ugenen på 175 grader (varmluft).
Ta ut degen ur kylskåpet.
Kavla ut degen på ett mjäölat bakbord och klä dina pajformar.
Klä in skalen med alminumfolie och grädda i ca 10 minuter. (för att pajskalet ska sätta sig)
Ta ut dem och ta bort folie och grädda dem ytterligare ca 10-15 minuter, tills den är gyllenbruna.
Låt pajskalen svlana innan du fyller dem med lemoncurd.

Blanda rivet citronskal, citronsaft, smör och den första mängden socker i en kastrull.
Låt det koka upp.
Rör samman ägg och den andra mängden socker i en skål.
Blöttlägg gelantinbladen i allt vatten.
Häll dne varma citronvätskan över äggblandningen, vispa samman snabbt så att äggen inte hinner stelna.
Häll tillbaka blandingen i kastrullen igen och låt det koka upp under vispning.
Sila citronkrämen genom en finmaskig sil ner i en ren skål, för att få bort skalbitar och stora klumpar.
Krama ur vattnet ur gelantinbladen och vispa ner dem i den varma citronkrämen. 
Vispa tills gelantinbladen har smält.
Låt krämen svalna i rumstempratur någon timme och ställ sedan in den i kylen.

Vispa äggvita och salt till ett mjukt skum. 
Koka sockerlagen av socker och vatten till 121 grader i en liten kastrull. (Mät tempraturen med en stektermomenter)
Häll den heta sockerlagen över äggvistorna under vispning. (Kan vara bra att ta hjälp av någon)
Vispa marängen tills den svalnat. 
Tips : om vill att det ska gå fortare kan man spola en diskstrasa i kallt vatten och ställa marängen på under vispning!

Bred ut lemoncurden i pajskalen. 
Spritsa ut marängen oavanpå och bränn den med en gasolbrännare.
Servera och njut!

Lycka till!

Några bilder från baket : 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Hoppas ni har en trevlig helg!
Kram Suzanne
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer:

1 Emma:

skriven

Väldigt fina! Hoppas dem smakade gott också! :D

Kommentera här: