Citronkladdkaka med marängtäcke

 Halloj!
 
I helgen hade jag tjejhelg med min bästa vän Melissa. Vi hade Twilight-Marathon, bakade och åt allmänt mycket onyttigheter. Sen så sov vi självklart typ ingenting och var döda dagen efteråt. Och så dreglade vi lite över Taylor Lautner och Robert Pattinson. Men inte över Kristen Stewart som gjorde samma min genom alla filmer. Precis som det ska vara på en tjejhelg. 
Eftersom jag älskar att baka så skulle vi självklart baka något och eftersom att jag vet att Melissa är svag för Citron-Marängpaj så blev det något med citron. (På tal om Citron och marängpaj så ska jag baka det till helgen då vi har en som fyller år här hemma.) Så vi bakade den lätta men så sjukt goda efterätten Citronkladdkaka med marängtäcke. Ett gott sammarbete där vi hjälptes åt att baka och var så söta i våra förkläden. 
Tycker denna kladdkaka blir jätte god, inte jätte sött men ändå lite sött. Rekommenderar den verkligen till de so älskar citron i bakverk, också till de som älskar maräng.
En favorit hemma hos mig!

 
 
 
Citronkladdkaka med marängtäcke
Ingredienser :

150 g smör
1,5  dl farinsocker
1 dl strösocker
2 tsk vaniljsocker
2 ägg
2 dl vetemjöl
1 citron, saft + skal

 

Gör så här :
Sätt ugnen på 175 grader och bröa en form.
Smält smöret.
Häll över smöret i en stor skål och rör sedan ner socker och ägg.
Tillsätt mjölet och rör om så allt blandas.
Finriv skalet från hela citronen och pressa ur saften.
Tillsätt sedan skalet + saften i smeten.
Rör tills allt är blandat.
Häll i smeten sedan i smeten.
Ställ formen åt sidan medan du gör marängen.

Maräng 
Ingredienser :
3 äggvitor
2 dl socker
2 tsk maizena majsstärkelse

Gör såhär :
Separera äggvitan från äggulan.
Vispa upp äggvitorna till ett hårt skum.
Vispa tills du kan vänd aupp och ner på skålen över huvudet utan att marängen rinner ur skålen.
Tillsätt socker och maizena och vispa lite till.
Bred försiktigt ut marängen över kladdkakan så att den täcker hela kakan.
Ställ in i ugnen, långt ner, och grädda i ca 20-30 min. 
Tiden beror på ugn men jag brukar ha in min i ca 25 minuter. Hål koll på marängen så den inte bränns.
Låt kakan svlana något innan du serverar den.

 
 
 
 
 
Härifrån har Melissa tagit bilder :
En bild på mig och den underbara kakan
 
 
 
 
Stor kram från Suzanne 

Kommentarer:

1 Melissa:

skriven

Tack för en bra helg! Helt amazing❤️

Svar: Tack själv! :*
Suzanne

Kommentera här: