Kokostoppar!

Hej!
 
Idag är fredag igen, veckorna bara springer förbi utan att man hinner reagera och snart är det SOMMARLOV!
Sist jag bakade var i måndags  av ren uttråkning och då blev det Kokostoppar doppade i choklad.  
Kokostoppar tycker jag om att baka och är ett perfekt bakverk för man kan göra dem allergivänliga genom att det inte är något mjöl, vilket det är i de flesta småkakor annars. Sen kan man göra dem mjölkfria också genom att använda mjölkfritt smör. Dem är också väldigt lätta att göra och man behöver inte mer än 4-5 ingredienser för att baka dem. Man kan också göra med olika smaker och färger. Jag har bara gjort utan smak tidigare tills nu. Men blev inspirerad av en kompis som hade bakat med limesmak i lördags i cafét så det blev med limesmak denna gång. Det finns helt enkelt många varianter av kokostoppar. 

Om jag bestämmer mig för att sälja småkakor i mitt UF-företag kommer jag absolut ha kokostoppar i mitt utbud. För tillfället så funderar jag på att sälja småkaksmixar med ca 3-6 olika sorters kakor i, men jag tror jag också kommer ha med någon annan form av bakverk också. Men vem vet vad slutprodukten blir.
Men har ett tag kvar innan jag ska bestämma mig men kommer bli en del provbakande av nya kakor och bakverk den närmaste tiden.  
 
 
Och så till receptet :
Ingredienser :
50 gram smör
2 ägg
1 dl strösocker
200 gram kokosflingor
rivet skal av en lime 
ev. några droppar karamellfärg
 
100 gram choklad
 
Gör så här :
 Sätt ugnen på 175°.
Smält smöret.
Rör ihop ägg och socker i en skål.
Tillsätt kokosflingor, limeskal och smör och rör ihop till en smet.
Tillsätt några droppar karamellfärg av önskad färg.
(Jag använde grön och blå karamellfärg)
Låt stå i 10 min.
Klicka ut smeten med hjälp av två skedar och forma till 15 stora eller 30 små toppar på en plåt med bakplåtspapper.
Grädda mitt i ugnen ca 15 min för stora toppar och ca 10 min för små toppar.

Låt kakorna kallna.
Smält chokladen över ett vattenbad.
Doppa sedan den övre eller nedre delen av kakan i smält choklad.
Ställ dem att stelna på bakplåtspapper.

 

 
 
Ha en trevlig helg!
Kramar från Suzanne

Kommentera här: