Matmuffins & Pavlova

Hej!
 
I helgen blev det lite spontanbakning i lördags, först matmuffins till lunch och sen pavlova till efterätt på kvällen. 
Matmuffins är något jag inte testat att göra så mycket men skulle vilja göra mera. Det är lätt och gott, men vet inte riktigt när man ska göra dem, till middag, lunch eller kanske brunch?
Jag gjorde det i alla fall till lunchen i lördags för att få ett lite mer matigt tillbehör till mina amerikanska pannkakor. Receptet som jag använt kommer från min fantastika bok som bygger Hummingbird Bakery i London. Jag har dock aldrig provat att göra något annat recept på matmuffins men tycker att detta blir bra och lagom "matigt". 
Ni kommer få receptet längre ner så att ni kan baka dessa goda muffins! 
 
Så till efterätten, Pavlova med citronkräm och vaniljgrädde. Har gjort pavlova en gång innan och är en fantastisk efterätt som man kan variera på 1000 olika sätt. Både lätt att göra och det blir super gott. Dock så hade jag lite ont om tid denna gång så dem blev inte lika bra som sist men desserten i helhet blev supergod. 

Citron är ett tema som ofta förekommer hemma hos mig när jag bakar har jag märkt på senaste tiden. Vet inte varför men min pappa tycker om bakverk med citron i och vi har ofta citroner hemma vilket jag ofta får inspiration av. Jag brukar ofta baka utav det vi har hemma och köra uteslutningsmetoden om det är något som fattas som är en viktig ingrediens, då får man planera om helt enkelt. 
 
 
Muffins med ärtor, skinka och fetaost 
Ingredienser :
5 dl mjöl 
1 msk bakpulver 
0,5 tsk bikarbonat
1 krm salt
2 ägg
2,5 dl mjölk
85 gram smör, smält
60 gram ärtor, frysta (tinade)
60 gram rökt skinka (skuren i små bitar)
70 gram fetaost
 
Gör så här :
Värm ugnen till 200 grader och sätt ut muffinsforma rpå en plåt.
Blanda mjöl, bakpulver, bikarbonat och saltet i en stor skål.
Blanda ägg och mjölk i en kanna.
 Tillsätt mjölkblandingen i de torra ingredienserna under vispning på låg hastighet med en elvisp.
När mjölkblandningen är inarbetad tillsätt det smälta smöret. 
Skrapa ner smeten från skålens kanter och vispa på medelhög hstighet tills smeten är slät.
Tillsätt ärtorna, skinskan och smula ner fetaosten i smeten.
Rör om så att skinskan, ärtorna och fetaosten fördelas jämt i smeten.
Fyll muffinsformar till ca 2/3 med smeten.
Grädda i ugnen i ca 20 minuter, tills det fått färg och känns spänstiga.
Låt muffinsarna svlana på plåten en stund innan du serverar dem.
 
 
 
 
Jag glömde dock ta bilder på matmuffinsarna på grund av att jag var stressad men bjuder på en bild ifrån google över samma muffins som såg ut som mina.
 
 
 
Så här kommer istället några egen tagna bilder på Pavlovan!
 
Ha en en sött och underbar vecka!
Kramar från Suzanne
 

Kommentarer:

1 Katten:

skriven

Hej, kan inte du lägga upp receptet du använder för pavlovan? Den ser väldigt god ut!

Bra blogg :)

Svar: Tack, receptet kommer upp under dagen! :)
Suzanne

Kommentera här: