Pavlova!

Hej!
 
Tisdag idag, bara 9 skoldagar kvar sen är det sommarlov! Känns helt sjukt att ännu ett år har gått och att jag bara har ett år kvar av gymnasiet sen börjar livet på riktigt. Jag gjorde som många andr ai Sverige har gjort senaste veckan, trodde sommaren kommit men fy vad kallt det var i morse. Men det enda jag hoppas på är att det inte börjar regna på söndag när vi ska ha konfirmantion för konfrimanderna som var på läge ri Krakow. 
Men i alla fall tänkte att jag skulle ge er receptet som jag använder när jag gör Pavlova. Trodde dock att jag redan hade lagt upp det men det hade jag visst inte. Receptet som jag använder har jag hämtat från den här bloggen. Fick även ett önskemål om att lägga upp receptet. :) 
Eftersom att man kan variera Pavlova så mycket så tänkte jag lägga upp grundreceptet och sen några förslag på vad man kan fylla sin pavlova med. Verkligen en dessert som går utmärkt till sommaren, fylla med färska bär och grädde kanske eller någon curd. 
 
Pavlova
 
Ingredienser :
4 äggvitor
2 dl socker
1 tsk vinäger
2 tsk maizena
 
Gör så här :
Sätt ugnen på 150 grader.
Vispa äggvitorna tille tt hårt skum. 
Tillsätt lite socker i taget och vispa tills marängen är blank. 
Vispa ner maizenan och vinäger. 
Spritsa ut två stora bottnar eller fyra små på en plåt täckt med bakplåtspapper.
Grädda längst ner i ugnen i ca 1 timme. 
Stäng av ugnen och låt pavlovan stå kvar ett par timmar i ugnen eller över natten. 
Ta ut pavlovan ur ugnen och fyll din pavlova med härliga ingredienser.
 
Förslag till fyllning :
Färska bär, t ex jordgubbar, hallon
Lemoncurd
Vaniljgrädde
Grädde
Limekräm
Daimkulor 
 
 
 
 
 
Kramar från Suzanne
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentera här: